• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förhandla om räntan etc.

loser33

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
3 Oktober 2023
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej allihopa!

Jag är helt ny här och hamnade såklart här när man paniksöker internet om sin otroligt dåliga situation med lån och skulder och helvete..

Tänker söka skuldsannering och är i "kö" för att få prata med en ekonomisk rådgivare hos kommunen så de kan hjälpa mig och vägleda mig eller vafan dom gör...

Hursomhelst så har man sparkat "burken" framför sig några år nu och insett att det är läge att verkligen se sig i spegeln och svälja stoltheten och ta sig an den skit man rullar runt i.

Fick som råd att inte hamna hos kronofogden innan mötet med rådgivningen men det ser fan inte ut som jag kan klara det. Har ungefär 22k ut och räntor och amortering på 19k och sen ska ju allt annat betalas så man är ju ett par tuss back redan nån dag efter lönen..

Och sen fick jag som råd att försöka "förhandla" med mina lånegivare då för att försöka få ner kostnaderna så det är väll primärt det jag undrar över, har någon här erfarenhet av att få ner sin ränta hos dessa kreditgivare/låneföretag? Är så jävla konflikträdd också och skäms ju så jävulskt så känns inte som man har "upperhand" så att säga när man ska ringa. Finns det nån som har tips hur man inleder ett sånt samtal och hur troligt är det att de faktiskt kan få ner kostnaderna?

Har väldigt liten förhoppning på att det ska räcka för att man ska klara av månaderna även om man lyckas få ner kostnaderna något men samtidigt vet jag ju ingenting.

Har 13 olika lån/krediter som äter upp mig, har försökt ta samlingslån för att slå ihop och få ner räntan men ej blivit beviljad ett samlingslån tyvärr, och nu vill man inte ta nya kreditupplysningar heller så man fuckar upp historiken ifall man ska söka skuldsannering.

Så finns det nån som är proffs på förhandla med sånna här aktörer?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 303
Mottagna reaktioner
7 561
Poäng
5 137
Om du kan ta ett eller två extrajobb så att du ökar inkomsten och håller dig flytande och börjar med snöbollsmetoden.

Hur stora skulder har du totalt?
Vilka långivare?
Hur mkt betalar du i månaden för varje skuld?
 

loser33

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
3 Oktober 2023
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Om du kan ta ett eller två extrajobb så att du ökar inkomsten och håller dig flytande och börjar med snöbollsmetoden.

Hur stora skulder har du totalt?
Vilka långivare?
Hur mkt betalar du i månaden för varje skuld?
Känner att jag i nuläget inte riktigt har tid att ha ett till jobb. Frugan är föräldraledig och behöver hjälp hemma den lilla tiden jag inte jobbar. Så tyvärr tror jag inte att ett till jobb är i leken nu..

Har en totalskuld idag på ca 910.000kr
Största lånet är Nordax Bank på: 381.000 månadskostnad på 5.400kr
Sen Avida på 201.000kr (2100kr i månaden)
Tryggkredit på 99.750kr (2530kr i månaden)
Sen äre mkt skit på under 50k..

Skulle ju med facit i hand ha släppt det innan och inte lånat för att kunna betala, tror man innerst inne vet att det är kört men ändå så ska man skjuta sig några gånger till i foten.

Hade jag bara kunnat baka ihop allt under 50k till ett ända samlingslån så hade det dragit ner kostnaderna ganska mycket kan jag tänka mig men gjorde ett försök med ett samlingslån på 200.000kr men det blev inte godkänt..

Men den totala månadskostnaden är just under 19.000kr för mitt skuldberg.

Är ganska säker på att det kommer bli KFM inom närmsta månaderna och har väll förlikat mig med det...
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 303
Mottagna reaktioner
7 561
Poäng
5 137
Man kan få lägre månadskostnad totalt om man har lån där man kan förlänga betalningstiden på, fr 8 till 10 år t ex. Man förlänger eländet mot att man får lägre månadskostnad som sagt.
Om du har många skulder under 50 k så rekommenderar jag snöbollsmetoden, börja med den minsta skulden, använd betalfriamånader på dina andra lån och beta av de minsta lånen en efter en, då frigör du betalningsutrymme. Jag vet att även "små" lån och krediter kostar en del i månadskostnad, när man släcker de en efter en så blir det bättre.

Men har du förlikat dig, som du själv skriver, att det blir kfm så behöver du inte göra ngt av det jag skrev.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp